Kas infoturbejuhi rolli võiks täita ka IT-juht?
Pigem mitte. Jüri Voronov selgitab, et infoturbe juhtimine erineb oluliselt traditsioonilistest IT- ja riskijuhtimise rollidest. IT-juhid keskenduvad peamiselt oma töö tõhususele ja järjepidevusele, kuid infoturbejuhid peavad kontrollima, et kõik organisatsiooni juhid tegutseksid oma pädevusalas ja ei ohustaks infoturbe protsesse ja reeglistikku.
Infoturbe juhi ülesandeks on tuvastada riskid, viia need juhtkonna tasandile ja luua plaan nende riskide maandamiseks, samal ajal toetades ettevõtte äristrateegiat. Peamine eesmärk on ühendada erinevad osapooled, et kaitsta ettevõtte teavet ja tagada selle turvalisus. Iseenda tööd kontrollides (kui näiteks IT-juht täidab ka CISO rolli) ei pruugi tulemused alati nii kindlad olla, kuna puudub rollide lahusus.
Kas kõikidel ettevõtetel peaks olema infoturbe juht?
See sõltub sellest, millist teavet ettevõte kaitsta soovib. Väiksematele ettevõtetele võib olla infoturbe juhtimist lihtsam sisse osta, kuid selle tellimine nõuab eelkõige ettevõtte juhtkonna teadlikkust ja valmisolekut mõista, et kui oluliseks varaks on ettevõtte andmed. Kõige raskem ülesanne CISO’l ongi on juhtkonnale selgitada, kui suuri investeeringuid ja muudatusi on taseme parendamiseks vaja teha. Praktika näitab, et enamasti ei võeta midagi ette enne, kui intsident on juba juhtunud.
Kui rääkida sellest, et milline on ühe CISO üks ebameeldivamaid teavitusi ja vastus oli üsna selge – „lunavararünnak, mille tulemusel on backupid kadunud ja andmeid pole võimalik taastada.” Selliseid potentsiaalselt väga- väga kalleid olukordi saab ennetada vaid teadliku ja järjepideva tegevusega.
CISO rolli mitu nägu
Infoturbe juhi roll on äärmiselt mitmekülgne ja nõuab sügavat arusaamist nii tehnilistest kui ka strateegilistest aspektidest. Jüri Voronov lisab mõned täiendavad faktid CISO rolli kohta:
- Strateegiline juhtimine: CISO vastutab infoturbe strateegia väljatöötamise eest, mis peab olema kooskõlas ettevõtte üldise äristrateegiaga. See hõlmab riskide hindamist ja prioriteetide seadmist, et tagada infoturbe tugevus ja vastavus regulatsioonidele.
- Tehniline tasand: Kuigi CISO ei pea olema ainult tehniline ekspert, on siiski oluline, et tal oleks sügav arusaam tehnoloogiatest ja riskidest. See võimaldab tal suhelda tõhusalt tehniliste meeskondadega ja mõista keerukaid turvariske.
- Kriisijuhtimine: CISO peab olema valmis juhtima hädaolukordi ja reageerima kiiresti turvalisusintsidendidele. See hõlmab plaanide koostamist, kuidas toime tulla rünnakute ja andmelekete korral.
- Kommunikatsioonioskus: CISO peab suutma selgitada keerulisi infoturbe kontseptsioone mitte-tehnilistele juhtidele ja teistele sidusrühmadele. Suhtlusoskus on võtmetähtsusega, et veenda juhtkonda vajalike investeeringute tegemises.
Selles KüberCasti episoodis kuuled veel lisaks Tesla lahtimuukimisest, peamistest probleemidest küberturbes ja kuidas näeb välja CISO tööpäev. Kuula saadet ja kirjuta meile, millest sooviksid veel kuulata!
KUULA: KüberCAST 22 | CISO positsioon ettevõttes
*Saates mainiti ära ka CERT-EE kübervaldkonna uudiskiri. Uudiskirjaga liitumise info leiad siit: CERT-EE uudiskiri